রাষ্ট্রীয় জ্ঞান আয়োগ
ভারত সরকার
  


  নিউ
ইন্ডিয়া এনার্জি পোর্টালের
ইন্ডিয়া ওয়াটার পোর্টাল
নিউ সংস্তুতি ও সুপারিশ

  ভাষা
  English
  हिन्दी
  മലയാളം
  অসমীয়া
  ಕನ್ನಡ
  ارد و
  தமிழ்
  नेपाली
  মণিপুরী
  ଓଡ଼ିଆ
  ગુજરાતી
বিষয় বিন্দু | উচ্চ শিক্ষা

উচ্চ শিক্ষা

ভারতে উচ্চ শিক্ষা বলতে স্কুলের (দ্বাদশ শ্রেণী) পরিধির পরবর্তী পর্যায়কে বোঝানো হয়৷ একটা মাঝারি গোছের বড় উদ্দেশ্য হবে সামূহিক ছাত্র ভর্তির সংখ্যায় শতকরা ২০ ভাগ বৃদ্ধি করা৷ এর মানে হলো আগামী কয়েক বছরে উচ্চ শিক্ষার স্তরে প্রায় দ্বিগুণ বৃদ্ধি আনা৷ এছাডা গুণগত মানের ক্ষেত্রে একটুও আপোষ না করেই এই শিক্ষা পদ্ধতিকে ব্যাপকতর ও অধিকতর কার্যকর করে তুলতে হবে; শুধু তাই নয়, জ্ঞানী সমাজের প্রয়োজন ও সুবিধাগুলির নিরিখে যে বিদ্যা শিক্ষা দেওয়া হচ্ছে তার মানকে উন্নততর করে উচ্চ শিক্ষাকে আরো অধিক প্রাসঙ্গিক করে তুলতে হবে৷ এছাড়া সমাজের সর্বস্তরের মানুষ যাতে উচ্চ শিক্ষার ক্ষেত্রে প্রবেশাধিকার পান তার জন্যও যে ব্যবস্থা গ্রহণ করা আবশ্যক এনিয়ে এখন একটা ব্যাপক জনমত তৈরি হয়েছে৷

The NKC recommendations on higher education were submitted to the Prime Minister on 29th November 2006. The report focused on the need for excellence in the system, expansion of the higher education sector in the country, and providing access to higher education for larger numbers of students. Some of the issues that have been highlighted by the National Knowledge Commission in its report to the Prime Minister are:
  • Systemic issues like quantity and quality of higher education
  • Regulatory framework
  • Access to higher education
  • Financing of higher education
  • Institutional architecture of universities
  • Governance and administration
  • Content in terms of curriculum and examinations
  • Faculty and Research

In his address to launch the NKC’s Report to the Nation on January 12th, the Prime Minister remarked, “The Commission’s reports have many useful ideas for reforming higher education. These are all ideas that merit serious discussion. I would urge the Commission to take these ideas across the country and build consensus.”

In pursuance of this directive from the Prime Minister, NKC has sent out the report to a wide range of stakeholders including the central government, state governments, vice chancellors and university representatives, colleges and their principals, NGOs and think-tanks. Further several national, regional and local seminars are also being planned to disseminate and discuss the recommendations. For some of the feedback on the higher education report, see ‘Continuing Dialogue’.
More Higher Education links: সংস্তুতিগুলি
Continuing Dialogue on Higher Education